Projekty EU zajišťované společností Brněnské komunikace a.s.

Projekty statutárního města Brna v oblasti dopravní infrastruktury

1. Investiční projekty Brněnských komunikací a.s.

Lávka Táborského nábřeží

Projekt řeší problém bezpečnosti trasy přes lávku, která vede přes řeku Svratku mezi ulicemi Táborského nábřeží a Poříčí. Lávka zvýší bezpečnost pohybu chodců a cyklistů vybudováním trasy oddělené od automobilové dopravy.

Výsledkem projektu je vybudování nové lávky ulice Poříčí přes řeku Svratku na ulici Táborského nábřeží. Délka přemostění je 38 metrů.

Cílem projektu je zajištění kontinuálního provozu nově postavené, zmodernizované, zrekonstruované nebo stavebně upravené komunikace pro pěší či komunikace pro cyklisty od data ukončení realizace projektu.

Technické řešení lávky bylo koordinováno s projektem na výstavbu světelného signalizačního zařízení křižovatky 1.30 Rybářská – Poříčí a se stavebními úpravami této křižovatky. Stavební úpravy a světelné signalizačního zařízení včetně ostrůvku k přechodu pro chodce a chodeckého stožáru a návěstidla křižovatky Rybářská – Poříčí byly již realizovány v lednu 2022, v roce 2025, po dokončení související stavby protipovodňových opatření, bude doplněn chybějící chodecký stožár SSZ na straně řeky. Na tyto úpravy a přechod pro chodce bude dále navazovat nová lávka. Bude vytvořen nový úsek infrastruktury pro bezpečnou nemotorovou dopravu.

V roce 2024 došlo k podání žádosti o dotaci a jejímu schválení. K ukončení projektu a zprovoznění lávky dojde v září 2025.

Celkové náklady projektu jsou 43,3 mil. Kč, z toho dotace 23,7 mil. Kč. Projekt je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu 2021–2027.


Projekt Parkovací dům Polní


Projekt je spolufinancován Evropskou unií prostřednictvím Integrovaného regionálního operačního programu.

Předmětem projektu je výstavba nového parkovacího domu v režimu P+R. Hlavním cílem projektu je realizace systému pro upřednostnění parkování mimo centrum města v kombinaci s využitím volné kapacity, kterou nabízí navazující veřejná hromadná doprava.

Příprava projektu byla zahájena v roce 2019. Na stavbu parkovacího domu bylo v dubnu 2019 požádáno o dotaci z programu rozvoje Brněnské metropolitní oblasti ITI – Výstavba a modernizace přestupních terminálů a samostatných parkovacích systémů IV. Samotná realizace započala v červnu 2020 a ukončena v květnu 2021. Od června 2021 je parkovací dům v provozu.

Parkovací dům nabízí celkem 110 parkovacích míst pro automobily. Počítá se i s cyklisty, pro které jsou zde umístěny stojany s celkovou kapacitou 25 míst.

Své auto zde pohodlně umístí jak osoby se sníženou pohyblivostí nebo osoby s dítětem v kočárku, pro které tu vzniknou vyhrazená místa, tak majitelé aut s pohonem CNG a LPG. Cestující mohou pokračovat do centra města veřejnou hromadnou dopravou, jejíž nejbližší zastávka se nachází ve vzdálenosti asi 100 metrů od parkovacího domu.


2. Projekty mezinárodní spolupráce s účastí společnosti Brněnské komunikace a.s.

Aktuální projekty:

  • Projekt C-ROADS Czech Republic

Cílem projektu C-ROADS Czech Republic je harmonizace spolupráce při zavádění kooperativních inteligentních dopravních systémů (dále jen C-ITS) ve státech střední Evropy. Tento projekt je součástí mezinárodní platformy C-ROADS. C-ITS jsou systémy založené na komunikaci (výměně dat) mezi samotnými vozidly a také mezi vozidly a zařízením na silniční infrastruktuře. Díky těmto informacím mohou řidiči včas zareagovat na varování systému, bezpečně zvládnout nečekanou situaci a zabránit tak případné nehodě. Může se jednat např. o varování při dopravní nehodě, o koloně před řidičem či o pomalu jedoucím vozidle údržby se světelným vozíkem. Kooperativní systémy tak mají významně přispět k plynulosti silničního provozu i ke zvýšení bezpečnosti provozu.

Projekt sdružuje celkem 9 partnerů z České republiky. Koordinátorem projektu je Ministerstvo dopravy ČR. Partnery projektu jsou ŘSD ČR, SŽDC, AŽD Praha s.r.o., ČVUT v Praze, Brněnské komunikace a.s., O2 Czech Republic a.s., T-Mobile Czech Republic a.s. a INTENS Corporation s.r.o.

Období realizace projektu je únor 2016 – prosinec 2020. Společnost Brněnské komunikace a.s. se v rámci projektu zaměří na vybudování městského systému C-ITS na vybraných páteřních komunikacích. Bude se jednat např. o upozornění řidičům na signál stůj na světelném signalizačním zařízení nebo varování před jízdou jiného vozidla na červenou.

Vzhledem k nízké penetraci C-ITS vozidel v ČR vybaví také společnost Brněnské komunikace a.s. v rámci projektu C-ROADS část vlastní vozidlové flotily palubními jednotkami (OBU) C-ITS.V projektu tak bude testována komunikace jednotek RSU (Roadside unit), které budou propojeny s řadiči SSZ (světelné signalizační zařízení) na křižovatkách s jednotkami osazenými ve vozidlech pomocí standardu ITS G5.Ve spolupráci s ŘSD ČR bude implementace projektu na území města Brna navazovat na C-ITS aplikace nasazené na infrastruktuře ve správě ŘSD, která významně ovlivňuje každodenní dopravní situaci ve městě. V rámci této spolupráce budou realizovány např. aplikace varování řidičům o pracích na vozovce.

Projekt se bude zabývat technickým návrhem, implementací a pilotním provozováním kooperativních systémů a také vyhodnocením výsledků při reálném provozu. 
Celkové předpokládané náklady společnosti Brněnské komunikace a.s. na realizaci projektu C- ROADS Czech Republic jsou 66,5 mil. Kč, spolufinancování Evropskou unií ve výši 56,5 mil. Kč.

Projekt C-ROADS Czech Republic je spolufinancován z Nástroje pro propojení Evropy (CEF Transport) Evropské unie.

Více informací o projektu zde.

Oficiální stránky projektu: http://c-roads.cz/

 

Dříve realizované projekty:

  • Projekt CIVITAS PLUS II – 2MOVE2

Statutární město Brno se účastní projektu EU s tematikou udržitelné městské dopravy pod názvem CIVITAS 2MOVE2. Brněnské komunikace a.s. jsou v projektu přidruženým partnerem statutárního města Brno. Harmonogram realizace projektu je prosinec 2012 - listopad 2016.

Cílem projektu je zavádění nových forem dosažení udržitelné městské dopravy. K tomuto účelu slouží opatření, jež se na městské úrovni realizují a budou realizovat: rozvoj e-mobility a zavedení elektrických mini autobusů; snížení energetické náročnosti vozů MHD; logistika – optimalizace, zásobování centrální části města; P&R – koncept a implementace městského parkovacího systému; dopravní informační centrum; rozšíření přepravy jízdních kol v cyklo-autobusech; smart parking ve městě Brně.

Projekt je financován ze 7. rámcového programu EU. Koordinátorem projektu je organizace LANDESHAUPTSTADT STUTTGART.

Více informací o projektu:

http://www.civitas.eu/content/2move2

http://www.civitas.brno.cz/?q=node/86

 

  • Projekt EDITS (European Digital Traffic Infrastructure Network for Intelligent Transport Systems)

Tisková zpráva ZDE.

Webové stránky projektu EDITS: http://edits-project.eu/

Webové stránky programu "Central Europe": www.central2013.eu

Webové stránky Evropské komise: http://ec.europa.eu/index_cs.htm

Webové stránky Evropského komisaře pro regionální politiku: http://ec.europa.eu/regional_policy/index_cs.cfm

V rámci projektu EDITS Brněnské komunikace a.s. společně s partnery zprovoznily informační systému pro sběr, zpracování a vyhodnocování dopravních dat z plovoucích vozidel (FCD - Floating Car Data) s cílem poskytovat data o silničním provozu koncovým uživatelům. Informace o plynulosti silničního provozu jsou získávány z dat flotily vozidel veřejné dopravy společností KORDIS JMK, a.s., Dopravní podnik města Brna, a.s. a v zimním období také vozidel zimní údržby společnosti Brněnské komunikace a.s. Webová stránka s výstupy projektu je dispozici zde: http://edits.doprava-brno.cz/.

Dopravní informace jsou zde poskytovány v následujících kategoriích:

- Aktuální plynulost silničního provozu

- Obraz z dopravního dohledového kamerového systému

- Obsazenost parkovacích ploch vybavených automatickým závorovým systémem

- Uzavírky, omezení provozu, dopravní nehody, apod.

Projekt EDITS je spolufinancován z prostředků Evropského fondu pro regionální rozvoj (ERDF), program Central Europe.

 

  • Projekt In-Time (Intelligent and efficient travel management for European cities)

IN TIME (Inteligent and Efficient Travel Management for European Cities – Inteligentní a efektivní cestovní management v evropských městech) je projektem Evropské komise, který si klade za cíl vytvoření a dlouhodobé pilotní testování nového typu služby v oblasti poskytování multimodálních dopravních dat a informací veřejnosti.

V projektu je aktivně smluvně zapojeno šest významných evropských měst (Vídeň, Oslo, Mnichov, Florencie, Bukurešť a Brno) a 22 společností.

Město Brno je zastoupeno společností Brněnské komunikace a.s.

V rámci projektu jsou postupně testovány možnosti efektivní regionální a příhraniční dopravní spolupráce Brna a Vídně a jejich regionů.

Významnými prvky pro řešení této části projektu jsou např. relativně malá vzdálenost obou měst a jejich přilehlých oblastí, postupně realizovaná dálniční propojení, vysoká intenzita dopravy na stávajících komunikacích, společné prvky kulturních a historických tradic oblastí jižní Moravy a Dolního Rakouska a další.

Doba trvání projektu:                 4./2009 až 3./2012
Finanční rozsah účasti BKOM:        cca     1,2 mil. Kč
Finanční rozsah projektu celkem:        cca 124,7 mil. Kč

In-time novinky [pdf]

Bezplatnou multimodální navigaci In-Time pro město Brno si stáhněte zde

Oficiální stránky

 

  • Projekt CONNECT

CONNECT je projektem Evropské unie v rámci kterého byla poskytována finanční podpora při řešení rozvoje a rozšiřování inteligentních dopravních systémů a služeb ve vybraných zemích EU ležících na trans-evropské komunikační síti.

Doba trvání projektu: 2003 - 2006.

Investiční akce realizované v rámci projektu CONNECT v Brně:

  • Dopravní informační centrum Brno – 1. etapa realizace

Předmětem investiční akce byla dodávka specializovaného odborného pracoviště určeného pro sběr, zpracování a poskytování dopravních dat a informací dopravní veřejnosti.

Pracoviště má především regionální dosah a význam pro oblast města Brna a jižní Moravy. Současně však vytváří systémovou vazbu na pracoviště a funkce Národního dopravního a řídícího centra v Ostravě. Pracoviště je schopno sdílet data i s dalšími pracovišti obdobného charakteru v zemích EU. Největší význam má vazba na obdobná centra velkých měst, s nimiž má město Brno přímé dopravní vazby, např. Wien, Bratislava, Praha, Olomouc apod.

 

Doba realizace investiční akce: rok 2006
Finanční rozsah: cca 6 mil Kč.

  • Rekonstrukce zařízení pro řízení dopravy ve statutárním městě Brně v letech 2005 – 2009

Předmětem investiční akce byla obnova morálně a fyzicky zastaralých technologií určených pro řízení silniční dopravy v Brně.

 


  • Projekt EASYWAY

EASYWAY je projektem Evropské unie určené pro podporu aktivit členských států v rámci společného a harmonizovaného vývoje ITS systémů na síti TEN-T a návazném okolí.

Hlavní cíle projektu:

  • zlepšení plynulosti dopravy a snížení dopravních kongescí
  • zlepšení bezpečnosti dopravy
  • zlepšení životního prostředí

Doba trvání projektu: 2007 - 2013

 

3. Projekty statutárního města Brna v oblasti dopravní infrastruktury

Fondy EU představují hlavní nástroj realizace evropské politiky hospodářské a sociální soudržnosti. Jejich prostřednictvím se rozdělují finanční prostředky určené ke snižování ekonomických a sociálních rozdílů mezi členskými státy a jejich regiony.

Pro oblast města Brna byl v období 2007-2013 stěžejním Regionální operační program Jihovýchod (ROP JV) http://www.jihovychod.cz/, který financuje projekty na území Jihomoravského kraje a kraje Vysočina.

http://www.jihovychod.cz/download/loga-logotyp/ropjveubar-cz.jpg

Realizované projekty ve městě Brně v oblasti dopravy a dopravní infrastruktury v programovém období 2007-2013: